WilmerHale'in haberine göre, Kara Para Aklamayı Önleme Yasası'nın (Değiştirilmiş) yeni taslağı Eylül 2024'te ikinci bir gözden geçirme için Çin Ulusal Halk Kongresi Daimi Komitesi'ne sunuldu.
Tasarı üç okumada önerilen şekliyle geçerse, Çin'in kara para aklamayla mücadele yasalarında 17 yıldır yapılan ilk büyük değişiklik olacak. Milletvekilleri Nisan 2024'teki ilk okumada tasarıyı desteklemişti.
Uzmanlar, değişikliklerin Çin'in kara para aklama ve terörün finansmanıyla mücadeleye yönelik yasal çerçevesini modernize etmeyi ve güçlendirmeyi amaçladığını ve değişen küresel standartları yansıttığını söyledi.
Çin Halk Bankası Başkanı Pan Gongsheng'e göre, Çin'in kara para aklamayla mücadele yasal rejimi önemli ilerlemeler kaydetmiş olsa da, sorunlar hala devam etmektedir. Bunlar arasında bazı kurumların kara para aklamayla mücadele yükümlülüklerini etkin bir şekilde yerine getirememesi, denetim ve bilgi paylaşımına yönelik koordinasyon mekanizmasının etkisizliği ve kara para aklamayla mücadele tedbirlerinin daha sıkı bir şekilde izlenmesi ve uygulanması ihtiyacı yer almaktadır. Aynı zamanda Çin'in yolsuzlukla mücadele, yeraltı finansal hizmetleri ve kumar alanlarında kara para aklama ile ilgili karmaşık sorunları ele alması gerekmektedir. Kara para aklamayla mücadele yasalarının güçlendirilmesi, değişen yasal ortama esnek bir şekilde uyum sağlayan mali suçlarla mücadelede önemli bir rol oynamaktadır.
Yeni değişiklikler ulusal güvenliğin sağlanması konusuna odaklanmaktadır. Tasarıda, kara para aklama ile mücadele faaliyetlerinin sadece mali düzeni sağlamak için değil, aynı zamanda devlet güvenliğini korumak için de yürütüldüğünü belirten bir hüküm yer alıyor.
Daha önce Çin mevzuatı, elde edilen fonların yasallaştırılması sonucunda kara para aklama olarak ayrıca cezalandırılan kapsamlı bir suç listesi içeriyordu. Bunlar arasında uyuşturucu kaçakçılığı, haydutluk, terörizm, kaçakçılık, yolsuzluk, rüşvet, mali yönetim alanındaki suçlar ve mali dolandırıcılık yer alıyordu. Şimdi kara para aklamanın, herhangi bir yasadışı eylem sonucunda elde edilen fonları gizleme girişimi olarak değerlendirilmesi önerilmektedir.
Kanun yapıcılar kara para aklamayla mücadele gerekliliklerini müteahhitler, emlak acenteleri, muhasebeciler, avukatlar, noterler, varlık yöneticileri ve değerli metal satıcılarını kapsayacak şekilde genişletmeyi planlıyor.
Tasarı, kara para aklamayı önleme tedbirleri sırasında elde edilen kişisel bilgilerin korunmasına yönelik gereklilikleri ayrıca belirlemektedir. Bu bilgilerin özel olarak yetkilendirilmiş yapılar dışında herhangi biri tarafından kullanılmasının kesinlikle yasaklanması planlanmaktadır. Bu tür veriler devlet kurumları tarafından korunacaktır.
Tasarının yazarları ayrıca kuruluşların gerçek sahiplerinin belirlenmesine yönelik prosedürleri de içermektedir. Hükümet planlarına göre kara para aklamayı önleme ve diğer düzenleyici kurumlar, lehtarlarla ilgili bilgileri yönetmek için özel bir sistem oluşturmak zorunda kalacak. Finansal ve diğer bazı kurumların tüzel kişiliklerin nihai sahiplerine ilişkin verileri talep etmeleri ve doğrulamaları gerekecektir. Tasarıda ayrıca, bir şirket üzerinde nihai mülkiyet veya nihai kontrol sahibi olan kişi olarak bir intifa hakkı sahibi tanımı da yer almaktadır.
Buna ek olarak, yasa koyucular müşterileri inceleme prosedürlerini genişletmeyi önermektedir. Örneğin, kişinin gerçek kimliğini açıklamadan herhangi bir hesap açabilmesi tamamen engellenecektir. Herhangi bir sözleşme yapılırken (örneğin sigorta), hizmet sağlayıcıların yararlanıcının kimliğini belirlemesi gerekecektir.
Çin hükümeti kara para aklama karşıtı soruşturmalarda yer alan kurumların ağını genişletmeyi planlıyor. Bu yetkiler özellikle belediye düzeyinde faaliyet gösteren kolluk kuvvetlerine verilecektir.